En ung fotbollssuporter blir dräpt med en ölsejdel på en känd stockholmskrog. Det är ett vanligt grått och rått vardagsvåldsbrott i huvudstadens centrum.
In kallas ett par straffkommenderade kriminalare från det som en gång var rikskriminalens ”specialenhet för våldsbrott av internationell art”, mer känd som A-gruppen.
Och någonting sker. Bakom det blodiga ölsejdelsplittret tonar ett helt annat händelseförlopp fram. Det leder i många riktningar. Mot Kumlabunkern, där en cell exploderar. Mot Sickla industriområde, där en uppgörelse inom den undre världen äger rum. Mot Internet, där grova övergrepp dokumenteras. Mot Danderyd, där en narkotikahandlare påtar i sin paradisiska trädgård. Mot poliskåren, där ett högre polisbefäl börjar bete sig egendomligt. Mot framtiden, där ett terrordåd plötsligt tornar upp sig. Mot det förflutna, där helvetets djupaste hålor skymtar till. Och mot ett berg i en bättre värld än vår…
Ja, nog vet Arne Dahl, vem han nu är, hur man trissar upp spänningen i en kriminalroman till det olidliga. Fantasi har han så att det förslår, och väl insatt är han i hur dagens samhälle fungerar. Eller man kanske snarare bör säga hur det urartat.
Kerstin LarssonRecensioner, urval
”Om Raymond Chandler varit svensk – och fortfarande i livet – skulle jag gissa att det är han som döljer sig bakom pseudonymen Dahl. Inte får att det finns så där väldigt stora likheter i sättet att skriva, men där finns ”den där känslan”. Så här kunde Chandler ha låtit 50 år senare. För Dahl är bra, gräsligt bra. Korthugget skön och precis ibland, poetiskt intrikat emellanåt, kvick, elak och ständigt spännande. Dessutom verkar han vara mycket kunnig i polisarbete och polistänkande samt tillräckligt beläst i kriminalromanbranschen för att våga skoja med vissa tidspetimätrars skrivvanor. Det är ingen idé att försöka referera boken, den är alltför komplicerad. Men den handlar om förändring och ett genomgående tema kommer ur Ovidius Metamorfoser.”
/Jan Nygren, Dast-Magazine
”Ja, nog vet Arne Dahl, vem han nu är, hur man trissar upp spänningen i en kriminalroman till det olidliga. Fantasi har han så att det förslår, och väl insatt är han i hur dagens samhälle fungerar. Eller man kanske snarare bör säga hur det urartat.”
/Kerstin Larsson, Nerikes Allehanda