Europa Blues
Arne Dahls hårtslående fjärde bok om A-gruppen. Romanen som fick pris som årets bästa deckare i både Tyskland och Danmark.
Ett makabert fynd görs en morgon bland rovdjuren på Skansen. En liten flicka blir skjuten på väg från ett födelsedagskalas. Åtta öststatskvinnor försvinner spårlöst från en flyktingförläggning i Stockholm. Runt, runt i tunnelbanenätet åker en nittioårig professor i sällskap med döden. En mobiltelefon ringer i en avsliten hand på ett tunnelbanespår.
För kriminalkommissarie Jan-Olov Hultin börjar tiden bete sig underligt. Det förflutna är inte i ordning. De skenbart så åtskilda händelserna formar sakta men säkert ett nät som kastas ut över Europa. Och de som håller nätet är Hultins team, ”Rikskriminalens specialenhet för våldsbrott av internationell art”, mer känd som A-gruppen.
Europa Blues är den fjärde fristående kriminalromanen i sviten om Paul Hjelm och A-gruppen. Det är en thriller av internationellt snitt som karvar sig in i den europeiska samtiden med sylvass egg.
Recensioner, urval
”Frågan är om inte pseudonymen Arne Dahl har övertagit tätplatsen i Sverige i den subgenre inom kriminallitteraturen som är polisromanen. I varje fall tar han definitivt steget upp i elitserien – Mankell, Edwardson, Nesser – med sin fjärde roman: Europa blues. Dahl är kanske inte bättre intrigmakare än kollegerna, men han är definitivt en mera spännande stilist, med ett satiriskt bett som gör honom till Sjöwall/Wahlöös egentliga arvtagare i 2000-talets svenska kriminallitteratur… Arne Dahl är en alldeles för bra författare för att få förbli okänd.”
/Nils Schwartz, Expressen
”Dahl håller mig klistrad vid sin berättelse om det nutida Europas könshandel och dess mörka historia, han skapar en uppsättning poliser som är mer än schabloner och inte minst är han så stimulerande att läsa. Fakta från skilda områden yr genom luften, nästan alltid relevanta för intrigen och ofta intressanta oavsett den. Språkhistoriska ledtrådar blandas med initierade tillbakablickar på Rasbiologiska institutet och Finska vinterkriget, reflexioner över den samtida ekonomismen med givande snabbassociationer. Vem som var Bo Balderson ville jag aldrig veta, men på den här pseudonymen blir jag rent barnsligt nyfiken: Arne Dahl måste ha ett mycket rymligt huvud – eller möjligen flera.”
/Jan Ceder, GöteborgsTidningen
”Faktum är att bakom pseudonymen döljer sig Sveriges just nu bäste kriminalförfattare. Detta understryks med den fjärde boken i serien, Europa Blues. Det finns ingen annan svensk deckarförfattare som är så duktig på att spegla sin samtid träffsäkert och tankeväckande som Arne Dahl… Händelseutvecklingen går sedan i ett rasande tempo. Arne Dahls språk är rappt, personskildringarna träffsäkra, och handlingen förs framåt i hög hastighet. Det finns de som tycker att han är 2000-talets Sjöwall/Wahlöö och faktum är att han börjar närma sig den nivån.”
/Lars Andersson, Norra Västerbotten
”Precis som Henning Mankell gjorde i sin senaste roman Danslärarens återkomst tar Arne Dahl sats i andra världskriget och nazismens förbrytelser. Det är dit Paul Hjelm måste leta sig för att hitta den gemensamma nämnare som binder ihop bitarna i det komplicerade pussel som ska läggas. Arne Dahl lyckas få bitarna till en fungerande helhet. Med rapp prosa, sinnrika intriger och mycket action skapar han läsvärda polisromaner som har stor publik. Han står inför ett genombrott i större skala, det är bara en tidsfråga innan han tar sig upp på den högsta nivån, där Mankell, Marklund, Nesser och några andra redan befinner sig.”
/Per Åhlin, Östersunds-Posten
”Detta är den fjärde kriminalromanen av den mystiske Arne Dahl. Och i mitt tycke den bästa hittills!… Den här boken har allt vad ett äkta kriminalromansfreak kan önska sig. Jag tror att en tv-serie om A-gruppen till och med skulle utklassa den danska Mordkommissionen som just nu är höjdpunkten i tv-utbudet.”
/Solbrith Eidenby, Länstidningen Östersund
”Arne Dahl har gjort det igen. Lyckats skriva en mycket kompetent kriminalroman som håller spänningen vid liv ända till slutet. Särskilt hans – om det nu är en han, Arne Dahl är en pseudonym – förmåga att berätta ett flertal till synes vitt skilda händelser som sedan allt mer knyts ihop till en självklar gemensam historia är imponerande.”
/Jonas Andersson, Laholms tidning
Frågan är om inte pseudonymen Arne Dahl har övertagit tätplatsen i Sverige i den subgenre inom kriminallitteraturen som är polisromanen…
Nils Schwartz