Dödsmässa
Arne Dahls stora spionthriller med djupa rötter ner i den europeiska historien till tonerna av Mozarts Requiem…
Det är veckan när Irakkriget börjar. Intet ont anande går den före detta hustrun till en medlem av Rikskriminalpolisens speciella enhet för våldsbrott av internationell art, mer känd som A-gruppen, in på en bank på Östermalm i Stockholm för att uträtta några ärenden. Det är upptakten till en överrumplande händelsekedja som via ett dramatiskt gisslandrama, ett mystiskt skrivbord och ett antal fossiler leder rätt in i andra världskrigets mest dramatiska dagar och i det följande kalla kriget. Och allt för att en man vill ändra det förflutna.
Den legendariska A-gruppens sjunde stora fall är en djupdykning ner i nittonhundratalets allra mörkaste hörn. Paul Hjelm, Kerstin Holm, Arto Söderstedt och de andra står inför gåta som är lika handfast som undflyende: vad är det egentligen som inte stämmer med det stora gisslandramat på Karlavägen i Stockholm? Alltmedan ett kuvert i en spionbrevlåda i Östberlin sent omsider är på väg till sin adressat…
Recensioner, urval
Även om Dahl har en del vassa konkurrenter finns det ingen som på samma sätt ger sig in i denna snudd på överexploaterade litteraturform med samma knivskarpa balans mellan respekt och respektlöshet, humor och allvar.
/Magnus Persson, Svenska Dagbladet
“He has with great power created a bright literary work with impressive form. /…/ It’s post-modernism embracing Raymond Chandler, and I can almost make out Graham Greene and John Le Carré seated by an elegant bar, and nodding with approval. /…/ Requiem is a literary feat of high quality. /…/ It’s one of those books to read in one stretch.”
/Aftonbladet
“With his seventh crime novel, Requiem, Dahl now appears, if he hasn’t already done so, to be the indisputable master of intrigue among Swedish crime writers.”
/Expressen
…det mest inspirerande, intelligenta och underhållande som kan läsas inom svensk kriminallitteratur i dag.
Magnus Persson